| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Házirend
2004
Tartalom
1.1 A tanulói jogviszony, keletkezésének szabályai,
eljárási rendje
1.1.1 felvétel, átvétel feltételei, követelményei,
eljárási rendje, a működési (beiskolázási) körzet
2. A munkarenddel
kapcsolatos szabályok
2.1 a tanórák, tanórán kívüli foglalkozások napi, heti stb.
rendjének kialakítási szabályai
2.2 A tanórák és az óraközi szünetek munkarendje
3. Az intézmény
létesítményeinek használatával kapcsolatos szabályok
3.2 A létesítmény-használattal kapcsolatos védő-óvó
szabályok, baleset megelőzési előírások
3.3 A használattal kapcsolatban a diákönkormányzat
jogosítványainak meghatározása
4. A diákjogok- és
kötelességek gyakorlásával kapcsolatos szabályok
4.1 A tanulói érdekképviselet, érdekvédelem,
érdekegyeztetés iskolai rendszere
4.3 Tantárgy-, foglalkozás-, tanárválasztás rendje
4.4 Iskolai-, diákmédia szerepe
4.5 Taneszközökért, felszerelésekért a felelősség
szabályai, a „rábízás” rendje
4.6 Saját környezetének és az általa használt eszközök
rendben tartásának szabályai
4.8 Számonkérés formái, „összeférhetetlenségi” szabályok
(napi dolgozatok mennyisége, típusa)
4.9 A tanulók nagyobb csoportja számszerű, vagy %-os
meghatározása
5. A tanulók
jutalmazásának formái, rendje
6. A tanulókra
vonatkozó fegyelmező intézkedések formái, rendje
7. A tanulókra
vonatkozó fegyelmi eljárás és anyagi kártérítési felelősség szabályai
8. Az osztályozó-,
javító-, különbözeti-, köztes-, vizsgák eljárási szabályai
9. A tantárgyi,
tanévi, részleges, vagy teljes felmentések eljárási szabályai
10. A szülők
tájékoztatása a tankönyvekről, taneszközökről a megelőző tanév végén
11. A gyermekre
tanulóra vonatkozó védő-óvó előírások, szabályok
11.1 a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatot ellátó személy
és elérhetőségének meghatározása
11.2 A rendszeres egészségügyi felügyelet, ellátás formái,
rendje
12. Fizetési
kötelezettséggel kapcsolatos szabályok
12.1 A térítési díj, tandíj, hozzájárulás, stb.
megállapítása a fenntartói szabályozók alapján
12.2 Az intézményi díj megállapítása
12.3 A befizetés és visszafizetés rendje, eljárási
szabályai
13.1 Tandíjjal, térítési összefüggő kedvezmények
13.2Étkezéssel összefüggő kedvezmények
13.3 Tankönyv támogatás helyi szabályai
14. A
foglalkozásról való távolmaradással kapcsolatos szabályok
14.1 A távolmaradás kérésének rendje
14.4 A mulasztás igazolásának módja
14.5 A mulasztás következményeinek meghatározása
14.6 Az igazolatlan mulasztás miatti intézkedés rendje
15. A fakultatív
hit- és vallásoktatás idejének, helyének meghatározása
16. A Házirend
nyilvánosságával kapcsolatos szabályok
17.1 Tájékoztatás, megismertetés rendje
17.2 Tájékoztatás kérésének, és erre a tájékoztatás
adásánakrendje
17.3 Hozzáférhető elhelyezés biztosítása Bevezető
rendelkezések
A Házirend s Szabadság sugárúti Általános Iskola (OM azonosító: 035112)
belső életét szabályozza. Előírásai érvényesek az intézmény teljes területén,
az iskolai rendezvényeken, valamint a pedagógiai program megvalósításával
összefüggő iskolán kívüli rendezvényeken. Hatálya kiterjed az iskolával tanulói jogviszonyban álló diákokra,
szüleikre, az intézmény pedagógusaira, alkalmazottaira. A Házirend jogforrás, amelynek megszegése jogsértés. Célja és feladata
·
Biztosítani az
intézmény törvényes működését, a nevelés-oktatás zavartalan megvalósítását, az
iskolai közösségi élet megszervezését.
·
Meghatározni a
tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, valamint az intézmény élet-és
munkarendjével kapcsolatos rendelkezéseket. A Házirend előírásait meghatározó jogszabályi háttér:
A házirend elsősorban a tanulókra tartalmaz magatartási szabályokat, de
a pedagógusokra és más alkalmazottakra is tartalmazhat előírásokat (például a
helyiséghasználat rendjének meghatározásakor, vagy a jogorvoslati és
kapcsolattartási szabályokban). Az általános házirendi előírásokat a pedagógusoknak
és más iskolai dolgozóknak is alkalmazni kell, továbbá az iskola területén
bármilyen címen tartózkodó személyek kötelesek a házirendben foglaltak
szellemiségét tiszteletben tartani, annak előírásait betartani. Az osztályfőnökök minden tanév első osztályfőnöki óráján a Házirend
szövegét feldolgozzák, tanulmányozzák tanítványaikkal, így biztosítva azt, hogy
tanulóink jól ismerjék azokat a szabályokat, amelyek rájuk vonatkoznak.
|
Óra |
Jelző |
Be |
Ki |
1. |
6,55 |
7,00 |
7,45 |
2 |
7,55 |
8,00 |
8,45 |
3 |
8,55 |
9,00 |
9,45 |
4 |
9,55 |
10,00 |
10,45 |
5 |
10,55 |
11,00 |
11,45 |
6 |
11,55 |
12,00 |
12,45 |
|
- |
12,55 |
13,40 |
Rövidített órák esetén
Óra |
Jelző |
Be |
Ki |
1 |
7,00 |
7,05 |
7,45 |
2 |
7,55 |
8,00 |
8,40 |
3 |
- |
8,50 |
9,30 |
4 |
- |
9,45 |
10,25 |
5 |
- |
10,35 |
11,15 |
6 |
- |
11,25 |
12,05 |
|
- |
12,15 |
12,55 |
Rendkívüli
rövidített órák esetén
Óra |
Jelző |
Be |
Ki |
1 |
7,15 |
7,20 |
7,50 |
2 |
7,55 |
8,00 |
8,30 |
3 |
- |
8,40 |
9,10 |
4 |
- |
9,25 |
9,55 |
5 |
- |
10,05 |
10,35 |
6 |
- |
10,45 |
11,15 |
|
- |
11,25 |
11,55 |
Reggeli és esti ügyeletet – szülői igény szerint – 0700 – 730
ill. 1600 – l700-ig tartunk az Anna utcában és a sugárúti
épületben.
7 órától az ügyeletes tanár döntése alapján a tanuló vagy az udvaron,
vagy a kijelölt tanteremben tartózkodik. A felszerelést magánál kell tartania.
A szabadság sugárúti új épület termeiben tanuló diákok a 7 órás ügyeletből
½8-kor vonulnak át a beosztott pedagógiai asszisztens (vagy egy
ügyeletes tanár) vezetésével, s ott a további ügyeleti idő alatt az ügyeleti
szabályzat szerint tartózkodnak.
Az óraközi ügyelet 725-kor kezdődik az ügyeletes tanulók
eligazításával és a 6. óra becsengetéséig tart. Az ügyeletet a kijelölt
ügyeletes tanárok és diákok látják el.
7,.30-kor a ped. asszisztens vagy az ügyeletes tanár átkíséri a
tanulókat, akinek további feladata a szünetekben az aula fegyelmének
biztosítása, valamint az automaták rendeltetésszerű használatának ellenőrzése.
A heti ügyeletesek neve, helye egy külön táblán van kiírva.
Ebédidőben 12-14 óra között a menza ügyeletét a gyermekvédelmi felelős
vagy a pedagógiai asszisztens látja el, félévenként felülvizsgált és az
órarendhez igazodó kiírás szerint.
Az Anna utcai épület 7 órától 17 óráig áll a tanulók rendelkezésére. A
tanulók biztonsága és a tanítás zavartalansága érdekében zárjuk az iskola
kapuját. Kapunyitás a tanulók iskolába érkezésekor és az iskolából való
távozáskor történik.
A szakkörökön, tanfolyamokon/ pl. tömegsport/ 15 perccel a foglalkozás
megkezdése előtt a foglalkozást tartó tanár biztosítja a résztvevő tanulók
felügyeletét.
A
tanuló a tanítási órákon az órához szükséges teljes felszerelést köteles
elhozni. A tanórákhoz nem szükséges tárgyakat nem hozhat az órára, amennyiben
ilyen tárgyat hoz, azt az órán nem veheti elő.
Amennyiben a
pedagógus kér be – saját felelősségére – a tanuló felszerelésén kívül a tanítási
órához segítő eszközöket (pl. könyvek, számológépek, CD-k stb.), akkor azt a
tanítás előtt a pedagógusnak leadja, a tanítás befejezésekor pedig a
pedagógustól sértetlen állapotban visszakapja.
A szülő gyermekével
napközire, menzára nagyobb összeget csak saját felelősségére lezárt borítékban
küldhet az iskolába. Ha a tanuló a pénzt 8 óráig nem tudja befizetni, akkor a
pedagógusnak leadja, aki megőrzi az első szünetig. Kicsöngetéskor adja vissza a
tanulónak.
A tanulók az iskolába
csak a tanuláshoz előírt dolgokat hozhatják magukkal.
Tanításhoz nem tartozó felszerelést (pl: játék, rádió, magnó,
híradástechnikai eszköz, nagy értékű ékszer, számottevő mennyiségű pénz) nem
szabad behozni az iskolába, kivéve, ha erre valamelyik tanár külön engedélyt
nem ad. Az elveszett tárgyakért az iskola felelősséget nem vállal.
Az iskolában bármilyen kereskedelmi- és reklámtevékenység csak az
igazgató külön engedélyével történhet.
Tilos a tanulók számára az iskolában bármilyen csere és adásvétel bonyolítása!
Nem lehet a tanulónál testi épséget veszélyeztető
eszköz – beleértve a harci sportok eszközeit is – pl.: petárda, kés, gázspray, stb.
Veszélyesnek minősülő tárgy behozatala az iskolába szigorúan tilos! A tanuló az
órákon nem használhat oktatást zavaró tárgyakat (mobil telefon, magán levél,
walkman, stb.) ezek használata esetén a pedagógus az adott tárgyat elveszi és a
szülőnek szolgáltatja vissza. Amennyiben saját felelősségére a tanuló telefont
hoz az iskolába a telefont kikapcsolt állapotban a táskában kell tartani.
Testnevelés órákon különösen veszélyes – és ezáltal
tilos – olyan, balesetet okozó tárgyak használata, mint pl.: ékszer, óra,
nyaklánc stb. Ezeket a tárgyakat testnevelés órára ne hozza magával a tanuló. Amennyiben
mégis hoz magával, akkor az öltözőben tárolhatja, ez azonban nem minősül
megőrzésnek, s a tárgyak elvesztéséért az iskola felelősséget nem vállal!
A fenti szabályok
megsértése büntetést von maga után.
Az iskolai
rendezvények az iskola tanulóinak szólnak, s az iskolai élet, a pedagógiai
programunk szerves részei. Ezért ezeken az eseményeken is ugyanolyan
magatartási normákat várunk el a tanulóinktól, mint a tanítási idő alatt.
Himnusz és Szózat
alatt a tanuló köteles a zene méltóságának megfelelően csendben, vigyázzállásban
állni, megtisztelni annak szellemiségét.
Ünnepélyeken
köteles megjelenni, a megfelelő öltözetben, mely lányoknál fehér blúz, sötét
szoknya, vagy nadrág, a fiúknál fehér ing, vagy öltöny, sötét nadrág.
Távolmaradását osztályfőnöknél a szülőnek vagy orvosnak írásban igazolnia kell.
Színházlátogatás
alkalmával alkalomhoz méltóan viselkedik és öltözködik.
Versenyeken és az
iskolán kívüli felméréseken a tanuló köteles képességeihez mérten a legjobb
teljesítményt nyújtani.
Egyéb rendezvényeken (Pl.: farsang, tanulmányi
kirándulás stb.) a tanuló a rendezvény jellegének megfelelően öltözködik, s
köteles ilyenkor is az iskola házirendjét, a magatartási normatívákat
betartani.
Az iskola pedagógusai, tanulói, közös tanulmányi,
kulturális és sport célú tevékenység céljából diákköröket (Pl.: szakköröket)
hozhatnak létre. A diákkört csak pedagógus irányíthatja, vezetheti. A diákkör
létrehozása esetén az iskola biztosítja a működésének feltételeit. A diákkör
alapításának és működésének feltétele, hogy minimum 15, az iskolával tanulói
jogviszonyban álló tanuló legyen a tagja. A diákkör megszűnését be kell jelenteni
az igazgatónak, amennyiben a taglétszám 15 fő alá csökken. A diákkört vezető
tanár az éves munkához foglalkozási tervet készít, amelyet az igazgató
engedélyez. Ennek hiányában a diákkör automatikusan megszűnik.
3.1.1 Általános szabályok
Az iskola területét, helyiségeit a tanulók, az iskola alkalmazottai
csak a nyitvatartási időben használhatják. Ettől eltérő esetben – megfelelő
indoklással – csak az igazgató engedélyével lehet a létesítményeket használni.
Délelőtt a tanítás az érvényes órarend szerint folyik. A tanórák
zavartalansága érdekében a tanulókon és a pedagóguson kívül más személy a
tanórán csak külön engedéllyel vehet részt.
Délutáni foglalkozásokat csak előzetes tervezés alapján, az
igazgatóhelyettesek engedélyével lehet tartani.
Külsős foglalkozásokat csak úgy lehet szervezni, hogy az iskola
nevelési-oktatási tevékenységét ne zavarja.
Az iskola épületeit közbiztonsági okokból a nyitvatartási idő alatt is
zárva kell tartani. Az iskola területén a tanulókon és az iskola alkalmazottain
kívül más személy csak engedéllyel tartózkodhat.
3.1.2 A büfé használata :
3.1.3 Az iskola épületének
tanítási időben történő elhagyása.
A
tanulók a tanítás ideje alatt kötelesek az iskola területén belül tartózkodni.
Kivételes
esetek:
o
Jelzőcsengő után
a tanulók az osztályokkal együtt sorakoznak.(Rossz idő esetén az osztályukban.)
o
Becsengetés után
a tanulók a szakos/testnevelő tanár kíséretével átvonulnak a másik épület
osztályába/tornaterembe.
o
A tanóra/testnevelés
óra végén a tanulók a tanár kíséretével visszavonulnak az iskolába.
o
Indokolt esetben
a szülő írásbeli kérelmére a tanuló elhagyhatja az iskolát.
o
Az írásbeli
kérelmet az osztályfőnöknek (vagy ha nem elérhető, az első órát tanító
szaktanárnak) kell leadni, aki az engedélyt beírja az ellenőrző könyvbe. (Ennek
felmutatása mellett a kapu zárásáért felelős személy a tanulót kiengedheti)
·
Rendkívüli
esetben:
o
Igazgatói
engedéllyel.
Tűz- és
balesetvédelmi szabályok
A tanítás első
napján munkavédelmi, tűzvédelmi és polgárvédelmi oktatás minden tanuló számára
kötelező. Az oktatás tényét az osztálynaplóban kell rögzíteni!
A kiemelt
veszélyforrásokat rejtő órákon (kémia, fizika, technika, testnevelés, napközi)
a szaktanár ill. a napközis nevelő által ismertetett szabályok, munkavédelmi
előírások mindenki számára kötelezőek.
A tanuló joga, hogy
az iskolában biztonságos és egészséges környezetben neveljék és oktassák,
ugyanakkor kötelessége, hogy:
·
óvja saját és
társai épségét, egészségét,
·
elsajátítsa és
alkalmazza az egészséget és biztonságát védő ismereteket,
·
azonnal jelentse
az iskola pedagógusának, ha saját magát, társait vagy másokat veszélyeztető
állapotot, tevékenységet, vagy balesetet észlelt,
·
azonnal jelentse
az iskola pedagógusának – amennyiben ezt állapota lehetővé teszi – ha
megsérült.
A tűz- és
balesetvédelemmel kapcsolatos részletes feladatokat és szabályokat az Szmsz tűzvédelmi
és munkavédelmi szabályzata tartalmazza.
Teendő tanulót ért baleset esetén:
·
Azonnal
értesíteni kell az iskola vezetését, valamint a tanuló szüleit
·
A balesetről
jegyzőkönyvet kell felvenni
·
A tanulót –
szükség esetén – szakorvoshoz kell vinni, ha szükséges, mentőt kell hívni
Eljárás
bombariadó esetén
A bombariadót folyamatos, hosszan tartó csengetés jelzi.
A tanítás első napján a munkavédelmi és tűzvédelmi oktatás mellett a
bombariadó esetén szükséges teendőket is köteles a tanuló megismerni, melyek a
következők:
Alapelv, hogy a bomba akárhol ott lehet, ezért a riadó tudomásul
vételétől kezdve semmihez nem szabad nyúlni.
A tanulók a felnőttek vezetésével a kivonulási utakon fegyelmezetten
elhagyják az épületet.
A teremajtókat nyitva kell hagyni. Az iskola tanulói felnőttek
felügyelete alatt (lehetőleg osztályfőnök) az iskola udvarán gyülekeznek. Az
épületbe való visszatérés csak rendőri engedély után történhet. Az igazgató
indokolt esetben elrendelheti a tanítási nap megismétlését más (pl. szombati)
napon.
A bombariadóval
kapcsolatos részletes feladatokat és szabályokat az Szmsz „Kiürítési terv bombariadó
esetén” melléklete tartalmazza.
Eljárás
tűzriadó esetén
A tűzriadót folyamatos szaggatott csengetés jelzi.
Tűz vagy tűzveszély észlelésekor haladéktalanul fel kell hívni a
közelben tartózkodók figyelmét, és a helyszínt – az órát tartó, ill. az
ügyeletes tanár irányításával -, a lehető leggyorsabban a legrövidebb
menekülési útvonalon el kell hagyni!
Minél gyorsabban jelezni kell az irodában a tűz észlelését, hogy az
épületben tartózkodók tudomást szerezhessenek a veszélyről.
Az épület elhagyására lehető legközelebbi kijáratot kell igénybe venni,
majd az iskola udvarán gyülekezni osztályonként az órát tarató tanár, ill. az
osztályfőnök irányításával. (Erre azért van szükség, hogy rögtön kiderüljön, ha
valaki nem jött ki az épületből, és esetleg veszély van.)
Amíg az osztályt felügyelő tanár engedélyt nem ad a távozásra, ill. az
osztályba való visszatérésre, a tanulóknak az épület előtt a kijelölt helyen
kell várakozni.
Tűzoltás előtt áramtalanítani kell a helyiséget, ezt csak felnőtt
végezheti.
Minden helyiségben ill. folyosón olyan tűzoltó készülék van elhelyezve,
amely az ott ill. a közelben lévő berendezési tárgyak meggyulladásakor alkalmas
annak eloltására.
Az eloltott tűzről is értesíteni kell az iskola igazgatóját, tűzvédelmi
felelősét, még akkor is, ha sem baleset, sem anyagi kár nem keletkezett.
Amennyiben iskolai dolgozó, tanár nem tartózkodik a közelben, a
tanulóknak önálló „akcióra” nem szabad vállalkozniuk. Az épületet – a
veszélyzónát kikerülve – azonnal el kell hagyni, és az igazgatót, az iskolai tűzvédelmi
felelőst értesíteni kell a tűzről!
Tűzriadó esetén a tanítás, iskolai programok folytatásáról, avagy
megszakításáról az igazgató vagy helyettese rendelkezik. Indokolt esetben
elrendelheti a tanítási nap megismétlését más (pl. szombati) napon.
Tűzriadó esetén az épületben tartózkodó minden felnőttnek kötelessége
az esetleges pánik elkerülése érdekében a tanulók menekülését irányítani,
szervezni!
A tűzriadóval
kapcsolatos részletes feladatokat és szabályokat az Szmsz Tűzvédelmi
szabályzata tartalmazza.
A tornaterem
használata:
Balesetet okozó
tárgyakat, ékszereket, élelmiszert nem vihet be a tornaterembe. Szükség esetén
a tanárnál helyezheti el, aki a tárgyakért felelősséget nem vállal
A tanulók hosszú hajukat kötelesek
összefogni.
A tornaterem használatához
kötelező a tornacipő használata. A tornacipő a tornaterem állapotát védi,
továbbá a tanuló számára balesetvédelmi szempontból védőeszköz. Ezért csak a
megfelelő, alkalmas tornacipő használata megengedett. Nem felel meg a célra
más, utcai használatra alkalmas lábbeli, pl.: utcai sportcipő.
A baleset esetén
teendő intézkedések
A diákönkormányzat a tanév folyamán – az éves
munkaterve alapján – térítésmentesen használhatja az iskola termeit és
berendezéseit.
A diákönkormányzat vezetőségének a havi munkaközösség-vezetői
megbeszélésen, de legalább 1 héttel korábban kell jeleznie az iskola
vezetésének, ha tantermet vagy az iskola valamely eszközét igénybe kívánják
venni.
A diákönkormányzat munkájának megszervezésére,
iratainak tárolására, zárható szekrényt vagy helyiséget, üléseinek megtartására
pedig tantermet vehet igénybe az ott elhelyezett eszközökkel.
A diákönkormányzat tagjai a munkájuk elvégzése
érdekében ingyenesen igénybe vehetik az iskola titkárságán lévő eszközöket.
Egyéb eszközök igénybevétele (Pl.: Internet, AV eszközök, tornaterem, stb.)
esetén az iskola vezetése és a diákönkormányzat képviselője külön egyeztet.
A tanuló
jogai:
Ø
Minden tanulónak
joga van ahhoz, hogy a közösség aktív, azt formálni képes tagja legyen, ezért:
o
a tanulói
jogviszonyon alapuló jogait a beíratás napjától kezdve gyakorolja
o
joga, hogy az
iskolában biztonságban és egészséges környezetben neveljék és oktassák
o
védelmet kell
biztosítani számára a fizikai és lelki erőszakkal szemben, a tanuló nem vethető
alá testi fenyítésnek
Ø
A tanuló segítséget kérhet a tanuláshoz, személyes
gondjai megoldásához napközis nevelőjétől, szaktanárától, osztályfőnökétől
valamint az iskolavezetés bármelyik tagjától.
Ø
Joga, hogy sérelmeit, az iskola vezetésén, a
diákönkormányzaton, vagy az iskolaszéken keresztül orvosoltassa
Ø
Joga, hogy a diákönkormányzat tagja lehessen, a
diákönkormányzatban vezetőségi tagnak, vagy elnöknek választhassák:
o
részt vehet a
diákkörök munkájában és kezdeményezheti azok létrehozását
o
élhet mindazokkal
a jog- és hatáskörökkel, amelyek választott tisztségéből, felelősi
megbízatásából fakadnak
o
az iskolai
közösségek életének bármely területére vonatkozóan – a kulturált
véleménynyilvánítás szabályait betartva – véleményt nyilváníthat, javaslatot
tehet (a véleménynyilvánítás történhet egyénileg, vagy a diákönkormányzaton
keresztül)
o
a
diákönkormányzat véleményezési jogával élhet az iskolai élet bármely részével
kapcsolatban
o
feladatot
vállalhat közösségi programok összeállításában, lebonyolításában
o
kérdést intézhet
az iskola vezetőihez, és pedagógusaihoz, s arra legkésőbb a megkereséstől
számított 30 napon belül érdemi választ kell kapnia
o
a
diákönkormányzat szervezésében egy tanítás nélküli munkanap programjáról
döntsön
Ø
A tanulóknak
joguk van ahhoz, hogy tanulmányi munkájukhoz a tanítási órán kívül is minden
segítséget megkapjanak, ezért részt vehetnek:
o
napközi otthoni
és tanulószobai foglalkozásokon
o
korrepetálásokon
o
a sportkörök
foglalkozásain
o
a szakkörök
foglalkozásain
o
a különböző
tanulmányi versenyeken, pályázatokon
o
a tanulmányi
munkát segítő iskolán kívüli rendezvényeken
Ø
Joga van minden
tanulónak ahhoz is, hogy – az iskola alkalmazottjának felügyelete mellett –
igénybe vegye és – a védő-óvó előírások (balesetvédelem, tűzvédelem) továbbá a
speciális tantermek külön használati szabályzatának (Pl.: számítástechnika
terem) betartásával – rendeltetésszerűen használja az iskola könyvtárát, más
kulturális szolgáltatásait, sportfelszereléseit, létesítményeit.
Ø
A témazáró felmérők írásának időpontjáról legalább 3
nappal korábban tájékoztatást kapjon.
Ø
Érdemjegyeit ismertetni kell
Ø
Joga a tiszta, világos, kulturált tantermekben való
foglalkozás
A tanuló
kötelességei:
Tanulóink alapvető feladata az iskolában az ismereteinek bővítése, s az
általános közösségi magatartási formák elsajátítása. Ezért a tanuló magatartása
olyan kell, hogy legyen, hogy tanárait az oktató-nevelő munkában, társait a
tanulásban ne gátolja, s biztosítani kell számára, hogy társai ebben őt se
gátolják.
Minden tanuló az iskolai közösség tagja. Ebből fakadóan kötelezettségei:
Ø
Azonosuljon az
iskola, osztály célkitűzéseivel, tetteivel segítse azok megvalósulását
Ø
Tartsa be az
iskolai házirendjét, az intézmény szabályzatainak rendelkezéseit
Ø
Választott
tisztségét, megbízatását lelkiismeretesen teljesítse
Ø
Egyénileg felelős
a tantermek, a folyosók, a tornaterem, az iskolaudvar és az iskola
környezetének tisztaságáért, az iskola felszereléséért, a közös és a személyi
tulajdon megőrzéséért, védelméért, ezért óvja, védje, becsülje meg a kulturált
környezetet, az iskola vagyontárgyait, az előírásoknak megfelelően kezelje a
rábízott, az oktatás során használt eszközöket, védje létesítményeit
Ø
Az iskola
vezetői, tanárai, dolgozói és tanulótársai emberi méltóságát és jogait
tiszteletben tartsa. Jogellenes a mások bántalmazása, megalázása, egészségének
veszélyeztetése, s így e cselekedet már első esetben is súlyos büntetéssel vagy
fegyelmi eljárással büntethető.
Ø
Részt vegyen a
tanórákon, a kötelező foglalkozásokon:
A tanulók legfontosabb munkája a tanulás.
Ebből fakadó kötelességeik:
o
a tanítási órán
felkészülten megjelenni
o
minden tanítási
órára kötelesek elhozni tájékoztató füzetüket, ellenőrzőjüket, a tanuláshoz
szükséges eszközöket
o
mulasztásaikat a
következő órára pótolni kell, de legkésőbb a tanító v. szaktanár által megadott
időpontig
o
kötelesek a
kötelező és a választott tanórákon és foglalkozásokon részt venni,
fegyelmezetten dolgozni
o
nincs joga a
tanárt és társait zavarni az órán, ezért köteles biztosítani a tanuláshoz
szükséges külső feltételeket: csend, rend, fegyelem
o
gyakori házi
feladat hiány vagy felszerelés hiány esetén az igazgató behívja a szülőket,
hogy megtudakolja a mulasztás okát, mert a nevelési egység megtörése a nevelés
eredményét tönkre teszi
o
A tájékoztató
füzet, ellenőrző hivatalos irat, ennek rongálása, firkálása, díszítése tilos! A
tájékoztató füzetet, ellenőrzőt köteles minden nap magánál tartani, az ide
történő bejegyzéseket másnap gondviselőjével aláíratva kell bemutatni. Az
iskola bármilyen írásos üzenetének láttamozása a szülők kötelessége (KT.: A szülők jogai és kötelességei).
Az ellenőrzés gyakori illetve huzamosabb hiánya esetén az igazgató behívja a
szülőket és felhívja a figyelmüket mulasztásukra. A tájékoztató füzet
elvesztését haladéktalanul jelenteni kell az osztályfőnöknek. Az első
elvesztése osztályfőnöki, a következő igazgatói felelősségre vonást von maga
után.
Ø
Tartsa be az iskola munkarendjét
Ø
Igazolja hiányzásait
Ø
Segítse
intézményünk feladatainak teljesítését, hagyományainak ápolását és továbbfejlesztését,
Ø
Erősítse magtartásával, munkájával az iskola jó
hírnevét
Ø
A versenyeken, vetélkedőkön teljesítsen a legjobb
tudása szerint
Ø
Aktív, kezdeményező legyen a tanórán és az iskola
által szervezett tanórán kívüli programokon
Ø
Bárminemű rendellenességet, vagy károkozást észlel,
jelentse azt az osztályfőnöknek
Ø
Az iskolában
tiszta, ápolt, kulturált külsővel, a helyhez, alkalomhoz illő, időjárásnak megfelelő
öltözékben jelenjen meg, kerülje a szélsőséges kinézetű megjelenést. Ennek
értelmében az iskolában tilos:
o
A hagyományostól
(Pl.: az iskola által felvállalt értéket nem meghaladó fülbevaló) eltérő
testékszerek használata
o
Haj-, köröm- és
arcfestés, tetoválások (kivéve, ha egészségügyi okai vannak)
o
Hiányos-, vagy
nem a korosztálynak megfelelő öltözködés
(L.:
„Iskoláshoz méltóan öltözködik, jelenik meg, (haj-, köröm-, arc-, és szemfestés
nélkül jár iskolába, ruházata takaros, szerény, nem ízléstelen), ruházatát,
környezetét rendben tartja” Ped. Pr. 68. o. magatartási normatívák)
o
Olyan ruházati
kiegészítők viselése, amelyekkel másokban kárt lehet okozni vagy ízléstelen, megbotránkozást
kelthet. (Pl.: láncok, szöges bakancs, ízléstelen feliratú pólók, tiltott
jelképek és jelvények viselése stb.)
A tanulói
jogok gyakorlása:
Ø
Tanulásához, személyes gondjainak megoldásához kérheti
a szaktanár, az osztályfőnök, a diákönkormányzat valamint az iskolavezetés
segítségét
Ø
Sérelem esetén az iskola tanulója – kiskorú tanuló
esetén törvényes képviselője – a törvényben előírt módon az osztályfőnökétől,
vagy az iskola vezetőjétől kérhet jogorvoslatot. A tanuló (vagy szülei)
jogorvoslatért fordulhat a diákönkormányzathoz vagy az iskolaszékhez is.
Ø
Az iskola által indított szakkörökről, tanfolyamokról
tájékoztatni kell. Tájékoztatni kell továbbá a tanév elején, a tanévben várható
versenyekről, a felkészülés lehetőségeiről
Ø
A Házirendben meghatározott nagyobb tanulóközösségek
tanulói létszámának 50 %-át érintő kérdésekben kötelező kikérni a
diákönkormányzat véleményét.
Ø
Az iskola vezetősége az előbbiektől eltérő esetekben
is kérheti a diákönkormányzat véleményét.
Ø
A tanulói közösségek álláspontjukat a fennálló
jogszabályi rendelkezések szerint alakítják ki, melyhez az iskola minden
szükséges feltételt biztosít.
Ø
A tanulók, a
pedagógusok kezdeményezhetik diákkörök létrehozását.
Ø
Az iskolába beiratkozott tanulók a KT. 11.§ (1)
bekezdése (a - d) pontjaiban meghatározott jogaikat csak az iskolai tanév
megkezdésétől (tanévnyitó) gyakorolhatják.
Tanulói kötelességek gyakorlása:
Ø
A legelső kötelesség a tanulás. Minden tanuló a
legjobb tudása szerint tegyen eleget tanulmányi feladatainak.
Ø
A tanulók legyenek udvariasak, előzékenyek, segítőkészek,
viselkedjenek kulturált módon és kerüljék a durva beszédet. Ezzel nem csak
másokat tisztelnek meg, hanem különösen magukat.
Ø
Óra előtt és óra végén a tanárt felállással
köszöntsék, és állva hallgassák meg a hetes jelentését.
Ø
Felállással kell köszönteni a tanterembe belépő
vendégeket, felnőtteket.
Ø
Az iskolában és az iskolán kívül is udvarias
köszönéssel üdvözöljék tanáraikat, az iskola dolgozóit, iskolatársaikat.
Ø
Iskolai ünnepélyeken a tanulók ünnepi öltözetben
(lányok fehér blúzban, sötét aljban, fiúk sötét öltönyben, illetve sötét szövetnadrágban
és fehér ingben) jelenjenek meg
Ø
A tanulók közlekedjenek kulturáltan az iskolában
Ø
Ha a tanuló tudomására jut egy olyan cselekmény,
amely az iskolát anyagi vagy erkölcsi értelemben különösen súlyosan érinti,
köteles azt az osztályfőnök vagy az iskolavezetés tudomására hozni.
A Diákönkormányzat (DÖK) jogosult az ifjúságot az iskola
igazgatósága előtt képviselni, az ifjúság érdekeit és törvényes jogát védeni,
az ezeket sértő intézkedések ellen szólni. A DÖK saját szervezeti és működési
szabályzatának megfelelő rendben jogosult a közoktatási törvényben, valamint a
nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló rendeletben meghatározott
kérdésekben a diákokra ruházott véleményezési és javaslattételi joggal élni.
A DÖK jogosult a diákság részére az iskolavezetéssel
egyeztetve rendezvényeket szervezni, az iskola létesítményeit és berendezéseit
használni.
A DÖK az iskolai élettel, a nevelési-oktatási munkával
kapcsolatos észrevételeit, kérdéseit alapvetően a havi munkaközösség-vezetői
megbeszélésein írásban az igazgatónak címezve adhatja át. Az igazgató -írásban
- 8 napon belül ad érdemi választ a felvetésekre.
DÖK jogai:
Döntési joga van:
A diákönkormányzat a nevelőtestület véleményének
kikérésével dönt:
Egyetértési
joga
van:
Véleményezésjoga
van:
Véleményét más döntéshozó
szervnek ki kell kérni:
Javaslattételi
joga van:
Használati
jog:
Egyéb
jogok:
A
Diákönkormányzat működési rendje:
Ø
A DÖK a tagjait minden évben titkos szavazással
választja meg. A választás lebonyolítását a választási szabályzat tartalmazza.
(2.sz. melléklet.)
Ø
A DÖK munkájának segítésére a diákok titkos
szavazással egy tanár-elnököt választanak a tantestületből.
Ø
A tanár-elnök megválasztása után, ha a tanár-elnök
alsó tagozatos, akkor a felső, ha a tanár-elnök felső tagozatos, akkor az alsó
tagozat segítő tanárt delegálhat a diákönkormányzatba, hogy a tagozatok közti
munkák koordinálásában a tanár-elnök munkáját segítse.
Ø
A diákönkormányzat parlamentális keretek között
ülésezik, ahol az osztályok 2-2 képviselővel biztosítják részvételüket.
Ø
A DÖK a munkáját éves munkaterv alapján végzi.
A tanulónak joga van, hogy egyéni illetve közösségi problémái
megoldásához kérje tanárai, osztályfőnöke, az iskolaorvos, valamint az
iskolavezetés segítségét.
Az osztályképviselő továbbíthatja az adott szerv felé a tanulók felvetődő
igényeit, problémáit, ötleteit.
A diákgyűlésen az iskola vezetése és a pedagógusai illetőleg a tanulók
közösen meg tudják beszélni a tanulói jogok érvényesülését, illetőleg az
esteleges problémákat, megkeresve a továbblépés lehetőségeit
A diákönkormányzat mind a diákokat, mind az iskola dolgozóit
tájékoztatni kívánja tájékoztatási rendszerén keresztül az iskola és a
diákönkormányzat híreiről, történéseiről.
A tájékoztatási rendszer elemei a (a tájékoztatáshoz igénybevett
eszközök)
A programokról a diákönkormányzat plakátokon, az iskola jól látható
részein kihelyezett molinókon (lepedő) és szórólapokon értesíti a diákokat.
Ezek nem tartalmazhatnak jogszabálysértő, tiltott jelképeket, szimbólumokat.
Az igazgató minden év május 15-ig elkészíti és közzéteszi a tájékoztatót
azokról a tantárgyakról, foglalkozásokról, amelyekből a tanulók tantárgyat,
foglalkozást választhatnak.
A tájékoztató tartalmazza, – ha ez előre látható – hogy a tantárgyat
melyik pedagógus fogja oktatni.
Ha több tanár azonos foglalkozást szervez, a tanuló – a létszámhatárok
figyelembe vételével – az általa választott tanár foglalkozásaira járhat.
A tanuló június 05-ig adhatja le a tantárgy és a felkészülési szint
megválasztásával kapcsolatos döntését.
Kiskorú tanuló esetén a tantárgyválasztás jogát a szülő gyakorolja. A
szülő ezt a jogát attól az évtől kezdődően, amelyben gyermeke a tizennegyedik
életévét eléri, – ha a gyermek nem cselekvőképtelen – gyermekével közösen
gyakorolhatja.
Az iskola hangosító berendezése elsősorban a közlemények, rendkívüli
események, tájékoztatások közlésére, iskolagyűlés, ünnepélyek hangosítására van
A Diákönkormányzat a tanulók tájékoztatására használhatja az iskola
hangosító berendezését
Az iskola alsó és felső tagozata éves szinten általában
Az iskola épületeit, helyiségeit rendeltetésüknek megfelelően kell
használni. Diák és alkalmazott egyaránt köteles az iskola vagyontárgyait,
felszereléseit óvni, azok megrongálásáról azonnal jelentést tenni. Az iskola
tanulói az intézmény helyiségeit csak pedagógus, vagy az iskola felnőtt
alkalmazottja felügyeletével használhatják.
Az iskola helyiségeinek használói felelősek:
A tanuló tanóra előtt köteles a kötelező tanórai eszközöket padjára
előkészíteni. Taneszközeit rendeltetésszerűen használni. Füzetbe, tankönyvbe,
munkafüzetbe a tanulást nem szolgáló írás, rajzolás nem megengedett.
Az óraközi szünetekben az osztály értékeiért a hetes felel. A hetesek
megbízatása egy-egy hétre szól. A heteseket az osztályfőnök jelöli ki és
munkájukat is ő értékeli. A hetesi feladatokat a két hetes megosztva végzi, a
végrehajtásért egyenlő felelősséggel tartoznak.
Az
osztályhetesek feladatai:
Az iskolai
rendezvények, ünnepélyek az iskolai élet szerves részei, ezért ugyanolyan
megítélés alá esnek, mint a tanítási órák.
Az iskola
rendezvényein – mivel azok az iskola munkatervében, pedagógiai programjában
tervezettek, – a diákok részvétele kötelező. A tanuló az évnyitó, és az évzáró
ünnepélyen is köteles részt venni, mivel az még a szorgalmi időhöz tartozik. Ez
alól csak igazgatói engedéllyel lehet távol. Hiányzást, távolmaradást ugyanúgy
igazolni kell, mint a tanítási órák esetében.
Az ünnepélyek,
rendezvények, foglalkozások előkészítésében való segítésre a tanuló az
ünnepélyt, foglalkozást vezető tanár részéről kijelölhető (Pl.: színjátszó,
énekkar, rendező stb.). A rendezvények előkészítésében, lebonyolításában és lezárásában
köteles részt venni, ha arra a rendezvényt szervező tanár kijelöli.
A tanuló a tantervi
anyag elsajátításáról szóban és írásban egyaránt számon kérhető. A szóbeli és
az írásbeli számonkérések aránya az iskola pedagógiai programja és
minőségirányítási programja értelmében 50-50%.
Egy
tanítási napon egy osztály 2 dolgozatnál többet nem írhat. A pedagógus a
dolgozatírási szándékát legalább 3 nappal korábban kell, hogy közölje a
diákokkal. A dolgozatok írásának időpontjában a testület tagjai előzetesen
egyeztetnek. A Szülőket is tájékoztatni kell a témazáró dolgozatok időpontjáról.
Dolgozatnak minősül az olyan számonkérés, amely 3 vagy ennél több óra anyagát
ellenőrzi és a tanulók egész órán írják.
A dolgozatokat a
tanár két héten belül köteles kijavítani, s az eredményét ismertetni. A
dolgozatokba, felmérőkbe a szülő és a tanuló bármikor beletekinthet.
Feleletnek minősülő
írásbeli munka („röpdolgozat”) előzetes bejelentés nélkül, több is íratható egy
tanítási napon. Ennek a kijavítása, eredményének ismertetése egy héten belül
történik.
A tanulók nagyobb közösségét közvetlenül érintő döntések meghozatala
előtt az iskolavezetés kikéri a Diákönkormányzat, a szülői közösség véleményét,
javaslatát, lehetővé teszi az ilyen témájú tantestületi értekezleteken való
részvételüket.
Dicséret:
Nevelőtestületi dicséret; oklevél:
Igazgatói dicséret:
Diákönkormányzati dicséret:
Osztályfőnöki dicséret:
Nevelői dicséret:
Az a tanuló, aki
versenyeken hozzájárul az iskola hírnevének megőrzéséhez, kimagasló
teljesítménye jutalmaként megkapja „Az év diákja” címet. Egy tanuló az alsó,
egy tanuló a felső évfolyamban. A folyosói tablón a címe megnevezése mellett
fényképe is megjelenik
Azt a tanulót, aki
·
Tanulmányi
kötelezettségeit folyamatosan nem teljesíti
·
A házirend
előírásait megszegi
·
Igazolatlanul
mulaszt
büntetésben
lehet részesíteni.
A büntetés formái:
Lehet
szóbeli, írásbeli, osztályközösség és iskolaközösség előtti.
Szaktanári
figyelmeztetés, intő:
Napközis
nevelői figyelmeztetés, intő:
Osztályfőnöki
figyelmeztetés, intő:
Osztályfőnöki
rovó:
Igazgatói
figyelmeztetés, intő; javasolt a „rossz” magatartás:
Igazgatói
megrovás:
Büntetésként
kiszabható tiltások:
Az iskolai büntetések kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül,
amelytől indokolt esetben a vétség súlyától függően el lehet térni.
A tanuló súlyos kötelezettségszegése esetén a büntetési fokozatok
betartásától el kell tekinteni, s a tanulót azonnal, legalább az „osztályfőnöki
megrovás” büntetésben kell részesíteni. Súlyos kötelezettségszegésnek
minősülnek az alábbi esetek:
·
Agresszió,
társának fizikai bántalmazása
·
Egészségre
ártalmas szerek (dohány, szeszesital, drog) iskolába hozatala, fogyasztása
·
Szándékos
károkozás
·
A tanuló társai,
az iskola nevelői, alkalmazottai, emberi méltóságának megsértése
·
Ezeken túl
mindazon cselekedetek, amelyek a büntető törvénykönyv alapján bűncselekménynek
minősülnek.
A büntetést – a szóbeli büntetést kivéve – írásba kell foglalni, és azt
a szülő tudomására kell hozni. A szülő – a KT-ben foglalt együttműködési
kötelezettségeinek folytán – a büntetés tudomásul vétele után mindent el kell
kövessen azért, hogy gyermeke betartsa az iskolai szabályokat.
A tanuló felelős a tanórák,
délutáni foglalkozások alkalmával rábízott eszközök állapotának,
működőképességének megóvásáért.
A tanuló súlyos kötelezettségszegése esetén (Pl.: iskolai taneszközök,
bútor, stb. rongálása, nem vagyoni jellegű károk okozása, kiemelkedően jelentős
fegyelmi vétségek) a tanulóval szemben a magasabb jogszabályokban előírtak
szerint fegyelmi eljárás indítható.
A tanuló gondatlan, vagy szándékos károkozása esetén a tanuló szülője a
magasabb jogszabályokban előírt módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A
kártérítés pontos mértékét a körülmények figyelembe vételével az iskola
igazgatója határozza meg.
A fegyelmi eljárások
rendjét a KT. 76. §-a, a kártérítés mértékét a KT. 77. §-a szabályozza, amelyet
a kártérítés megállapításakor figyelembe kell venni!
A tantárgyi,
a tanévi, részleges vagy teljes felmentésről az iskola igazgatója dönt a
törvényi előírásoknak megfelelően
Az iskola a szülőknek a következő tanévben használatos kötelező
tankönyvekről és taneszközökről az előző tanév végéig mindkét épületben a
hirdetőtáblán nyújt tájékoztatást.
A hirdetőtábla tájékoztatásán kívül a tanév végén minden tanuló
bizonyítványa mellett az osztályfőnök átadja a tanulóknak a tankönyv- és
taneszköz jegyzéket.
A gyermekvédelem minden gyermekre, tanulóra kiterjedő
gondoskodás, pedagógiai, pszichológiai, szociális, egészségügyi, jogi
tennivalók összessége, amelyek a tanulók gondozását, ellátását, nevelését,
érdekvédelmét hivatott biztosítani. Különböző fejlődési, nevelési, magatartási
problémákkal küzdő gyermekeknek szakemberek (pedagógus, gyermekvédelmi felelős,
védőnő, jogi képviselő) által nyújtott speciális gondoskodását, segítését
jelenti.
A nevelési, oktatási intézményben e feladatot ellátó személy a
gyermek-és
ifjúságvédelmi felelős.
A
gyermek-és ifjúságvédelmi felelős elérhetősége:
A tanulókat és a szülőket a tanév elején az osztályfőnök tájékoztatja a
gyermekvédelmi felelős személyéről, valamint arról, hogy milyen időpontban és
hol kereshető fel. A gyermekvédelmi felelős általánosan a fogadóórákon érhető
el. Rendkívüli esetben – időpont egyeztetéssel – rendkívüli fogadóóra kérhető.
A
felelős feladatai:
Iskolán belül:
Iskolán kívül (az igazgatón keresztül):
Továbbá:
Védő-, óvó előírások
Ezek alapján:
Minden pedagógus kollégának szintén feladata – saját szinten – a
gyermekvédelem. Fontos a tantestületi együttműködés!
Tanulóinkat egészséges, biztonságos és tiszta környezetben neveljük. A
tanulók egészségügyi ellátásban részesülnek az iskolában, rendszeres
egészségügyi ellenőrzés, állapotmérés keretében. A rendszeres orvosi
vizsgálatok idejéről a tanév elején az iskola igazgatója és a szakorvosi
rendelőintézet megállapodik. Az iskolaorvos, a fogorvos kötelező
szűrővizsgálatairól a szülők értesítést kapnak.
A térítéses szakkörök, foglalkozások elszámolási rendje a fenntartó
által előírtak szerint történik (L.: SZMSZ melléklet)
Az iskola térítési díjat állapíthat meg a fenntartó rendelkezései
alapján a térítéses szakkörök, foglalkozások esetén. A térítési díjat úgy kell
megállapítani, hogy az a foglalkozást végző pedagógus órabérénél kevesebb nem
lehet. (L.: SZMSZ melléklet)
A befizetés és a visszafizetés rendje a fenntartó által előírtak
szerint történik. (L.: SZMSZ melléklet)
A szociális és normatív kedvezmények, támogatások elbírálási rendje a
vonatkozó törvények előírásainak megfelelően történik
A támogatások odaítélésének és mértékének elvei a szociális
rászorultság alapján történnek. A rászorultságot az iskolában bizottság
vizsgálja, melynek tagjai:
Térítéses foglalkoztatás esetén kedvezmény kezdeményezhető. A
kedvezményt igényelheti:
A kedvezmény kérhető:
Az étkezéssel
összefüggő kedvezményeket a fenntartó bírálja el
A tankönyvtámogatás a vonatkozó törvényi szabályzók szerint történik. A
fenntartó által nyújtott tankönyvtámogatási-keret felosztása az iskola által
létrehozott bizottság által történik, melynek tagjai:
A helyi tankönyvtámogatást a szülő írásban igényli, a törvényi
előírásoknak megfelelő igazolások bemutatásával.
Késések:
Késésnek
minősül az első óráról, ha a tanuló 7 óra 45 perc után érkezik.
A tanuló
becsengetés után 5 percig történő érkezése a tanórára – indokolatlan esetben –,
tanórai késésnek minősül. Ezen túli indokolatlan késése szaktanári intőt von
maga után. 3 ilyen intő, igazolatlan órának minősül. 3 késés után a tanuló
osztályfőnöki figyelmeztetésben részesül. Ha háromnál több alkalommal is késik,
a figyelmeztetők a következő fokozatokba lépnek.
Hiányzások:
Betegség
esetén a megbetegedés napján reggel a szülő telefonon vagy más módon értesítse
az iskolát.
A
tanuló felmentését a testnevelés óra alól a szülő is kérheti, amit a
tájékoztató füzetbe kell bejegyezni. Két hétnél hosszabb felmentés a szakorvos
javaslata alapján fogadható el. A felmentett tanuló köteles jelen lenni az
osztálya testnevelési óráján (kiv. Az első és az utolsó testnevelés órák).
Felmentést
jelenthet még a testnevelés órán való foglalkoztatás alól, ha a tanulót
gyógytestnevelésre utalták. A gyógytestnevelésről a törvény értelmében az
iskola gyermekorvosa dönt, aki minden év májusában a gyógytestnevelésre utalt
gyermekek névsorát, valamint a gyógytestnevelés melletti testnevelés órákon
történő foglalkoztatásról szóló rendelkezését az iskolának, valamint az
érintett tanuló szüleinek megküldi. A listán szereplő tanulók számára a
gyógytestnevelés órákon történő részvétel tanórának minősül, az arról való
hiányzás a tanórákról való hiányzás következményeit vonja maga után.
Családi vagy hivatalos távolmaradási engedélyt 3 napig az osztályfőnök,
3 napnál hosszabb távolmaradás esetén az igazgató adhat.
Az engedélyezés elbírálásánál figyelembe kell venni a távolmaradás
okát, valamint a tanuló magatartását, szorgalmát, tanulmányi eredményét.
Félévkor és év vége előtt, csak nagyon indokolt esetben engedélyezhető a
távollét abban az esetben, ha a tanuló várható tanulmányi eredményét a távollét
nem veszélyezteti.
Az engedély iránti kérelmet írásban kell benyújtani, az engedélyt az
osztályfőnök vagy az igazgató írásban közli a tanuló szüleivel.
Ha a tanuló a
kötelező foglalkozásokról távol marad, akkor mulasztását igazolnia kell. Az
igazolás történhet:
Az igazolást,
a hiányzást követő három napon belül kell bemutatni az osztályfőnöknek –
kivéve, ha az osztályfőnök más időpontot jelöl meg – aki ezt bejegyzi a naplóba.
Ha a mulasztás meghaladja a 250 tanítási órát – függetlenül attól, hogy
a hiányzás igazolt vagy igazolatlan – vagy az adott tantárgyból a tanítási órák
30%-át, a nevelőtestület dönt arról, hogy a mulasztási felső határt elért
tanuló év végén osztályozó vizsgát tehet, vagy évismétléssel folytatja
tanulmányait. A tanuló mulasztását az osztályfőnök kíséri figyelemmel, s ha a
tanuló a törvény által előírt felső határ 75%-át eléri, köteles az igazgatót
soron kívül tájékoztatni, s a szülő figyelmét írásban felhívni.
Igazolatlanul
hiányozni tilos. Az év során:
Igazolatlan távollét esetén az osztályfőnök írásban értesíti a tanuló
szüleit, s a tanuló osztályfőnöki figyelmeztetőben részesül. További három igazolatlan
mulasztás esetén a negyedik alkalomnál a következő osztályfőnöki fokozatban
részesül a tanuló, a szülőt pedig írásban fel kell szólítani a tankötelezettség
elmulasztása miatt. Ha a felszólítás eredménytelen, eljárást kell kezdeményezni
a kerület jegyzőjénél.
Az iskola a törvényi előírásoknak megfelelően helyet ad a fakultatív
hit- és vallásoktatásnak. Az oktatáshoz az egyházak használhatják az iskola
tantermeit, eszközeit. A foglalkozásokat az egyházak igényeinek megfelelően
kell az órarendben tervezni, igény esetén a délutáni időszakot is biztosítani
kell.
A házirend nyilvános, kérésre
megtekinthető.
Minden tanuló esetében a beiratkozáskor a házirend egy példányát a
szülőnek át kell adni. Minden tanév első osztályfőnöki óráján a házirendet a
tanulókkal ismertetni kell.
A tájékoztatás történhet fogadó órákon vagy szülői értekezleten. Az
iskola – éves munkaterve alapján – minden hónapban biztosít egy napot a
szülőkkel történő megbeszélésre. Fogadónapot tart ilyenkor az iskola minden
tanító pedagógusa, a gyermekvédelmi felelős, az igazgatóhelyettesek és az
igazgató.
Rendkívüli esetben rendkívüli fogadó óra – előzetes (Pl.: telefonon
történő) egyeztetés alapján – bármikor kérhető.
A tanuló – vagy a tanuló szülei – kérdésével az iskolához fordulhat.
Ezt megteheti szóban vagy írásban, az osztályfőnöknél, a szaktanárnál, az
iskolavezetés tagjánál, a diákönkormányzat segítő tanáránál vagy az
iskolaszéknél.
A kérésre, kérdésre annak tartalma és jellege szerint a tanulót, a
tanuló szüleit, megilleti az érdemi válasz.
A válasz történhet szóban és írásban, a kérés, kérdés jellegétől
függően.
Az írásban benyújtott kérdésre, kérésre, az intézmény köteles 30 napon
belül írásban választ adni
A házirend
megtekinthető az iskola titkárságán, a könyvtárban, a tanáriban.
A Szabadság Sugárúti Általános Iskola Házirendjének
elfogadtatási rendje:
Elfogadási jogosultak köre:
Egyetértési jogosultak köre:
A Házirend hatályba
lépése:
A Szabadság Sugárúti Általános Iskola Házirendje a
Fenntartó jóváhagyásával lép hatályba.
Felülvizsgálat rendje:
Mellékletek:
A Szabadság Sugárúti Általános Iskola Házirendjét az iskola
nevelőtestülete 2004. november 15-i tantestületi ülésén megtárgyalta és
elfogadta. A Házirend előkészítő munkáiban, valamint az elfogadáskor
biztosított volt az SzMK, az iskolaszék és a diákönkormányzat véleményezése. Az
elfogadott házirenddel az iskolaszék a 2004. december 14-i értekezletén, a diákönkormányzat
a 2004. december 15-i értekezletén egyetértett.
A Szabadság Sugárúti
Általános Iskola Házirendjét Budapest Főváros XVII. kerület Önkormányzatának
Képviselő testülete a 75/2005. (II.17.) Kt. határozatával jóváhagyta.